Ibland blir jag förvånad.

Ja ibland blir jag förvånad över att många inte känner till våra vanligaste skrivregler!
Hur kan man ha missat att:

- Aldrig stavas aldrig med två L.
- Alltid stavas alltid med två L.
- Det finns bara två ord som stavas med två M i slutet, nämligen damm och lamm. Alla andra ord har bara ett M i slutet!
- Stor bokstav i början av en mening.

Någon mer som har tänkt på detta eller är jag kanske yrkesskadad? ;)

Innan någon hinner klaga så menar jag när man gör detta konstant och inte för at man skriver slarvigt på sin blogg eller liknande.

Ha det gott!

Kommentarer
Postat av: Glashus

Det ska komma från en svensklärare som skyller på slarv när hon stavat namn på månad med versal....

2010-10-30 @ 13:42:04
Postat av: Jannike

Håller fullständigt med, har stora problem med att man inte LÄR sig hur ord stavas och meningsuppbyggnad.

2010-10-30 @ 14:03:25
URL: http://jannikejd.blogg.se/
Postat av: Annika

Även ramm stavas väl med två m.

2010-10-30 @ 16:24:06
Postat av: Nina

Annika- Om du menar Ramm som på en båt så stämmer det. Dock står det inte med i de läroböcker som används när man lär in just den här regeln. =)

Överkurs. ;)

2010-10-30 @ 16:41:12
URL: http://smahundtassar.blogg.se/
Postat av: Caroline

Ha,ha jag skriver ofta fel på min blogg, men det är mer för att man råkar trycka flera gånger på tagenten eller så har man inte tid att gå tillbaka och ändra. Tycker det är mer roligt när folk skriver i sina bloggar än att man ska HITTA FEL hela tiden....Bara en tanke =)

2010-10-31 @ 06:49:45
URL: http://ridemyhorse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0